jufalicia.reismee.nl

Bijna naar huis...

Vanochtend konden we uitslapen tot 8:00 uur, heerlijk! Na een lekker ontbijtje zijn we met de tram naar de Botanische tuinen van Zweden gegaan. (Botaniska tradgarden ) Hier hebben we even lekker gewandeld en veel mooie bloemen en pleintjes gezien. In de middag gingen we naar een school voor vluchtelingenkinderen. We werden door de directrice opgehaald op het tramstation zodat we zelf niet de weg hoefden te zoeken. Het was een heel klein schooltje waar we naartoe gingen. De kinderen die zijn gevlucht en naar Zweden toe gaan, komen in aanmerking met dit soort scholen. Het is een school waar de kinderen 3 weken naartoe gaan. In deze 3 weken wordt er gewerkt aan de basisvaardigheden om te kunnen functioneren in het land. Er zitten kinderen van verschillende leeftijden op deze school ; van 5 tot en met 16 jaar. Ze werken op verschillende niveaus zodat het werk wat ze moeten maken, niet te makkelijk / te lastig voor ze is. De kinderen krijgen maar weinig vakken in de tijd dat ze op school zijn. Ze krijgen Zweeds, rekenen en verschillende vakken waarin ze leren omgaan in de maatschappij. Ook krijgen ze knutselen en muziek, hier komen speciale mensen voor naar de school toe. De leerlingen gaan minstens een keer per week op uitstapje. Ze gaan bijvoorbeeld naar een museum, de bibliotheek of naar het Universeum.

Tot nu toe heeft de school 155 leerlingen dit schooljaar begeleid. Op dit moment zitten er 11 leerlingen in de klas. Ze hebben ook maar een klaslokaal en een knutsellokaal. De kinderen hebben maar school van 10:00 tot 14:00, 5 dagen per week. Wanneer de kinderen beginnen op deze school, komt er een gesprek om hun achtergrond te checken. Dit gesprek wordt gevoerd in hun eigen taal, hier moet dus natuurlijk een tolk voor aanwezig zijn.

Als de drie weken zijn afgelopen, gaan de leerlingen net zoals alle Zweedse leerlingen naar de basisschool. Hier komen ze wel terecht in een klein klasje met extra begeleiding. Toen de presentatie was afgelopen, mochten we nog even een rondje door het schoolgebouw lopen, hierna zijn we terug gegaan naar het hostel. Helaas hebben we geen kinderen gezien en konden we hier ook niet even een praatje mee maken.

We hebben ons klaar gemaakt en zijn hierna gaan eten bij Moon thai. De decoratie in het restaurant was een grote kermis. We moesten met 20 mensen in een superklein hokje gaan zitten waar we vrij weinig beenruimte hadden. Het eten was wel erg lekker. Hierna zijn we terug gegaan naar ons hostel en hebben we gezellig onder in het restaurant iets gedronken en het spel Uno gespeeld. De laatste avond in Zweden is dan nu toch echt bijna afgelopen, morgen vliegen we om 16:00 terug naar Amsterdam.

Groep 8 ik zie jullie volgende week donderdag!

Groetjes juf Alicia.

Tiny Damen

Ondertussen weer veilig thuis maar toch leuk om het verslag van onze dochter te lezen