jufalicia.reismee.nl

Sportief gezellig dagje!

Vanochtend zijn we met de tram naar een bovenbouwschool gegaan. Hier werden we ontvangen door de directrice. De directrice stelde ons voor aan twee leerlingen. Deze jongens zouden ons vandaag informatie geven en een rondleiding geven. De leerlingen waren 14 en 15 jaar oud, beide spraken ze supergoed Engels en waren totaal niet zenuwachtig om voor ons een presentatie te houden. Super knap! Een van de twee leerlingen had ook een sleutel van het gebouw en alle lokaaldeuren. Hierin zie je weer terug dat de leerlingen in Zweden veel verantwoordelijkheid krijgen en hier ook goed mee om gaan.

De school waar we vandaag waren, was een school voor leerlingen van 12 tot en met 16 jaar. Zoals ik al eerder aan jullie heb verteld, is het onderwijs hier een beetje anders geregeld. Ze blijven tot en met 16 jaar op dezelfde school, hierna studeren ze af en gaan ze naar de Universiteit. Hier gaan alle kinderen naartoe, welk niveau je ook hebt. Op de Universiteit kiezen de leerlingen een opleiding voor wat ze later willen worden. Ze gaan studeren.

Na de presentatie van de leerlingen werden we verdeeld in groepjes en zijn we in verschillende klassen bij verschillende vakken even gaan kijken. Bij het vak Art ( beeldend vormen ) hebben wij een hele leuke opdracht gedaan, ik ga deze niet verklappen want deze wil ik ook met jullie uitvoeren als ik terug ben! ? Ook hebben we gekeken bij het vak Technologie. Hier waren de leerlingen bezig met programmeren, ze moesten een robotautootje besturen. Dit lukte alleen maar wanneer je hem goed programmeerde. Wij als juffen en meesters hebben dit ook even mogen doen, na wat gepuzzel heeft ons autootje perfect gereden. Ik zal een video uploaden zodat jullie het kunnen zien.

De leerlingen van de school mochten in hun vrije tijd gebruik maken van het muzieklokaal om muziek te maken. Toen we een kijkje hadden genomen bij de twee lessen mochten we even naar de lerarenkamer. Deze was op verdieping 5, er was een groot dakterras met ontzettend mooi uitzicht over de stad.

Voor de middag waren we al klaar op deze school, we hadden toen de hele middag vrije tijd. Na even lekker gewinkeld te hebben, zijn we terug gegaan naar het hostel. We moesten heel vroeg eten vandaag omdat we om 17:00 uur weer zouden verzamelen. We gingen namelijk frisbeegolven. Frisbeegolven is een soort minigolf alleen dat met een frisbee. Het was in het bos, dit maakte het extra lastig ( maar ook hartstikke lachwekkend ). Soms vloog de frisbee helemaal de verkeerde kant op en moest je hem tussen de struiken gaan halen. Bij de foto’s zien jullie de korf waar de frisbee in gegooid moest worden.

Na het frisbeegolven zijn we door een parkje naar het hostel gelopen. Onderweg kwamen we verschillende dieren tegen zoals elanden , pinguïns en zeehonden. Natuurlijk liepen deze niet los. Aan het einde van parkje was een speeltuintje, hier hebben we even het kind in ons los laten gaan. Het werd langzaam donker en we stapten in de eerste tram die er kwam. Na 10 minuten viel de stroom uit en werd en iets in het Zweeds omgeroepen. Iedereen stapten uit en we konden het maar zelf verder uitzoeken. Na een vermoeiende avondwandeling zijn we in het hostel aangekomen en kunnen we lekker gaan slapen!