jufalicia.reismee.nl

Een zonnige dag in Zweden

Vanmorgen zijn we vroeg vertrokken naar de basisschool Bräckeskolan. We moesten eerst een stukje met de tram en hierna kort met de bus.

In de tram hebben ze geen stop-knop zoals bij ons in Nederland. Boven het raampje hangt een touwtje waaraan je kunt trekken, dit is de stop-knop hier. Het was even puzzelen waar we naartoe moesten maar uiteindelijk hebben we onze bestemming gevonden. De school was heel groot en ze hadden een ontzettend grote speelplaats met een soort bos en rotsen.

Het gebouw is 70 jaar geleden gebouwd, dit was in sommige lokalen wel te zien. We liepen naar een klaslokaal waar we de informatie kregen over de school en over het onderwijs in Zweden. De school wordt bestuurd door de staat. De leerlingen en ouders hebben in Zweden veel meer te zeggen dan bij ons in Nederland. Iedere klas heeft ongeveer 25 leerlingen. Ze vinden het in Zweden belangrijk dat de leerlingen tijdens de pauze buitenspelen daarom hebben ze ervoor gekozen om de leerlingen hier zelf verantwoordelijk voor te maken. Uit elke klas mogen twee leerlingen zorgen voor spellen tijdens de pauze. Hiervoor mogen ze iedere donderdag 1 uur samen ‘vergaderen’. De kinderen die het spel georganiseerd hebben, dragen tijdens de pauze een oranje hesje zodat iedereen hen kan zien. Op het schoolplein is er een grote zon geschilderd. Kinderen die niemand hebben om mee te spelen, gaan op deze zon staan. Zo zien andere leerlingen wie alleen is en kunnen zo iemand zoeken om samen te gaan spelen. Dit systeem voorkomt ook pestgedrag.

In de school hebben de leerlingen geen schoenen aan, dit is iets wat uit hun cultuur komt. Het klassensysteem en de manier van toetsen is hier heel anders dan in Nederland. Dit zal ik jullie allemaal uitleggen wanneer ik terug ben. De leerlingen hebben net zoals bij ons theorievakken, bijvoorbeeld Rekenen/wiskunde , biologie en Zweeds. Vanaf 11 jaar krijgen de leerlingen hier praktijklessen ; techniek, koken en kleding maken. Tussen de klassenbezoeken door hebben we warm gegeten op de basisschool. Dit is voor hen normaal, de leerlingen mochten zo vaak opscheppen totdat ze geen honger meer hadden.

Na de basisschool zijn we naar het eilandje Hönö gegaan. Hier hebben we lekker gewandeld en gegeten bij een pizzeria.

Het was een lange, warme maar ook een zeer interessante dag vandaag! Als jullie op het kopje 'foto's' klikken, zien jullie de foto's die ik gemaakt heb de afgelopen twee dagen! :)

Groetjes van juf Alicia uit Zweden

Jasmin & Sarah

WOW! wat zijn de foto's leuk geworden we hopen dat u en uw collega's het leuk hebben en we missen u heeeeeleemaaaal niet (tuurlijk wel)♥♥ heb veel plezier tot maandag! x Jasmin & Sarah.♥♥

Martijn en Renske

Hebben ze daar lekker eten? Hoe ziet de kamer er uit? Hoe laat begint de school daar? En eindigt de school daar? We hopen je snel weer te zien en we hopen op een reactie terug.
;p
♥